Coaching Perspectives

Mihai Stanescu

2010: Schimbare. Ba nu, transformare!

with 6 comments

2010 se anunță de la început o perioadă a transformărilor, a câștigului dobândit printr-un risc mai ridicat, al consolidării rezultatelor care ne-au adus până la nivelul prezent al recunoașterii profesionale proprii.

Majoritatea managerilor și antreprenorilor mi-au spus la sfârșit de an că se așteaptă ca 2010 să fie un an al revenirii. Eu am înțeles din asta că au nevoie de un ritm comun, de un fel de predictibilitate limitată a etapelor transformării mediului de afaceri românesc. Mai mult decât atât, mai toți au trecut prin suficiente schimbări care păreau foarte potrivite, ca după un timp să realizeze că de fapt lucrurile sunt „țintuite” în același status-quo care începe să devină imposibil de provocat.

În aceste condiții, mi se pare extrem de important să clarificăm diferența dintre cele două cuvinte: schimbare și transformare. În coaching le folosim pe amândouă (până la urmă coachingul este despre schimbare, nu!?), dându-le de cele mai multe ori cam același înțeles. Din punctul meu de vedere, însă, există cel puțin O DIFERENȚĂ semnificativă, vizibilă chiar în momentul în care încep o relație de coaching cu un client. Diferența este cam asa:

Schimbarea se referă la modificarea unor elemente dintr-o stare de fapt, pentru a avea mai multe beneficii.
Transformarea este despre modificarea stării de fapt, cu tot ce conține ea.

Un exemplu: dacă un antreprenor ajunge la mine cu obiectivul declarat să-și ridice profitul operațional cu 25% în 2010, stabilim împreună un proces de schimbare, cu jaloane specifice (de ex. 5% pe lună, timp de 5 luni). Obiectiv atins, toată lumea mulțumită. Dar dacă același antreprenor vine și-mi declară dorința lui de a-și crește profitul cu 2500%, problema se pune cu totul și cu totul altfel:

  • Schimbarea nu mai este doar o simplă versiune îmbunătățită a ceea ce înseamnă „business as usual„, ci e o provocare coerentă și plină de îndrăzneală a status-quo-ului pomenit mai sus.
  • Apare un nivel complet nou de implicare, de inovație și de creativitate.
  • Înainte de a începe, transformarea pare pentru ceilalți …ceva imposibil de atins. (da, și ăsta e un semn bun!)
  • După ce se încheie, veți vedea că afacerea în sine a devenit altceva, lucrurile se întâmplă complet diferit și nimic nu mai seamană cu ce-a fost înainte.

Dacă pentru 2010 aveți nevoie de o transformare – la nivel individual, profesional sau la nivelul afacerii voastre – înseamnă că aveți nevoie în primul rând de o lărgire a perspectivei din care priviți lucrurile și din care operați asupra lor în mod obișnuit. Această perspectivă „limitată” conține comportamentele cele mai banale și atitudinile cele mai firești, logica cea de zi-cu-zi, felul în care judecați problemele și oportunitățile și mai ales …”lățimea de bandă” în care vă poziționați singuri soluțiile pe care le certificați ca fiind valide.

Eu propun fiecărui client în coaching o abordare transformativă. De ce? Pentru că schimbarea se poate face și fără coaching. Schimbarea este un proces natural, depinde de fiecare cât și cum se adaptează la ea. Transformarea însă presupune depășirea propriilor limite. Și e foarte bine cănd faci acest pas în relație cu un specialist.

Să aveți un An Nou!

Anunțuri

6 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by mihaistanescu: [de pe blog] 2010: Schimbare. Ba nu, transformare! http://sp2.ro/da8c09

    uberVU - social comments

    4 Ianuarie 2010 at 3:18 pm

  2. ma bucur ca ai scris articolul asta 🙂
    de cand am intrat in lumea coachig-ului m-a tot framantat diferenta intre schimbare si transformare; ce-am realizat, in plus de ceea ce ai scris, este faptul ca o transformare conduce inevitabil la schimbare iar daca o schimbare nu este precedata de un proces transformativ, efectele pe termen lung s-ar putea sa nu tina.

    am o multime de exemple insa mi-ar trebui un post intreg sa le scriu 🙂

    magda

    4 Ianuarie 2010 at 7:09 pm

    • multam, Magda, pentru comentariul tau! relatia intre schimbare si transformare este un pic mai complexa, dupa parerea mea. cat despre efecte, sunt cu totul in acord cu ce ai scris.

      mihaistanescu

      5 Ianuarie 2010 at 12:02 pm

  3. Frumoasa descrierea transformarii, este exact ceea ce modelul Co-Active Coaching descrie prin definirea celor doua agende, the small a agenda( obiectivele de schimbare descrise de tine) si Big A agenda ce presupune conectarea la valori, definirea viziunii, persective diferite, geografii diferite, sa urci si sa cobori, sa iesi total din zona de comfort.

    serban

    5 Ianuarie 2010 at 9:06 am

    • multumesc, Serban. modelul de care pomenesti numeste altfel lucrurile, insa in esenta reflecta aceeasi mare deosebire pe care o subliniez in acest post. din perspectiva mea, aceasta diferenta este una dintre cele mai prolifice subiecte pentru coaching.

      mihaistanescu

      5 Ianuarie 2010 at 12:04 pm

  4. […] paragrafele care puteau semăna cu “self-advertising”. Pentru doritori, articolul complet este pe blogul meu)Etichete: 2010, antreprenor, transformare Post publicat in data azi la 11:17 in Management si […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: